יום שלישי, 1 בפברואר 2011

מהי ארגונומיה וכיצד היא משפיעה על איכות החיים?

אחת מתופעות הלוואי הבולטות, הנובעות מאורח החיים המודרני המחייב ישיבה של שעות ארוכות מול מסך המחשב, היא פגיעה ברמת הבריאות ואיכות החיים.

הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים הבאות:

  • כאב או מתח בשרירי הצוואר והגב
  • כאבים או תחושת נוקשות בברכיים, במרפקים וכפות הידיים 
  • לחץ וכאב בעיניים, בעיקר לאחר קריאה או הקלדה ממושכת
  • כאב ראש ולחץ באזור הרקות
תופעות אלו נובעות, לא פעם, מאימוץ הרגלי עבודה וישיבה לא נכונים ומהתאמה לקויה של סביבת העבודה (גובה הכסא, מיקום המסך והמקלדת וכ"ו). באמצעות כמה פעולות פשוטות יחסית ניתן להקל בצורה משמעותית על הסבל הכרוך בעבודה ממושכת מול מחשב. למדע הנדסת האנוש העוסק בפתרון בעיות אלו קוראים ארגונומיה, שם הנגזר מצמד המילים היווניות ארגוס (עבודה) ונומוס (חוקים).

מוצרים ייעודיים

אחד הפתרונות לבעיה, בנוסף לשינוי הרגלי היציבה והתאמה ארגונומית של סביבת העבודה, הוא שימוש במוצרים יעודיים, כמו אלו של החברה האמריקאית Ergotron, יצרנית הזרועות והמעמדים למסכי LCD המובילה בעולם.


ייחודם של מוצרים אלו טמון במנגנון "השוואת המשקלים", המאפשר שינוי זווית וכיוון מסך ללא כל מאמץ, דבר המאפשר את שינוי זווית הצפייה ותנוחת הישיבה, שיפור זרימת הדם והרפיית השרירים. המוצרים מותאמים לצרכים המגוונים של עובדים במגזר הרפואי, התעשייתי, האלקטרוניקה, האקדמיה ותעשיית האירוח והבידור.

חיסכון כלכלי

חברות ומוסדות שבחרו במוצרי החברה גילו כי בנוסף לשיפור באיכות החיים של העובדים, נרשמה גם עלייה ברמת התפוקה, ירידה במספר ימי המחלה ועלייה בשביעות הרצון הכללית. בין החברות שבחרו בפתרונות החברה ניתן למוצא ענקיות בינלאומיות כדוגמת אינטל ופיליפס וחברות ישראליות מובילות כמו אורבוטק, אי.סי.איי טלקום ואחרות.