יום חמישי, 17 בפברואר 2011

בקרת מפגעי חשמל סטטי - החזר השקעה של פי 95

נושא ההגנה מחשמל סטטי צובר בתקופה האחרונה תאוצה לאחר שמספר גדל של חברות הבינו כי מניעת נזקים יכולה להביא לחיסכון ניכר בכסף. היום, כבר ברור כי תוכנית לבקרת מפגעי חשמל סטטי (ESD) היא אחת מאבני היסוד בבקרת איכות הייצור של רכיבים ומכלולים אלקטרוניים.

כאמור, הסיבה המרכזית לפיתוח תוכנית בקרת ESD הינה הרצון להביא לחיסכון כספי. כך למשל, הגברת היקף היצור והקטנת היקף הפסילות בעקבות בקרת מפגעי חשמל סטטי יכולה להביא להחזר על ההשקעה של אפילו 1,000% לשנה, כפי שעולה ממחקר שערכה חברת אלקטל-לוסנט. משמעות הדבר היא 95 שקל החזר על כל שקל שהושקע בתוכנית.

סיבה נוספת לפיתוח תוכנית בקרת ESD נגזרת מהדרישות הנובעות מיישום נהלי בקרת איכות, כגון נהלי ISO, ודרישה ליישום נהלי ESD מצד לקוחות החברה.

כדי להצליח בתוכנית כדאי לשים לב לפרטים הבאים:

 - מודעות ארגונית – יש צורך בקיום מודעות ארגונית ואישית לנזקים וישום בלתי מתפשר של תוכנית בקרת ESD. תוכנית יעילה תשפר את התפוקה, תגביר את אמינות המוצר ותתרום לשביעות הרצון מהמוצר והיצרן ותביא, כתוצאה מכך, לשיפור בהכנסות.

 - סיווג ESDS – כשבאים לפתח וליישם תוכנית בקרת ESD, חשוב ביותר לדעת מהי רגישות הרכיבים האלקטרוניים המיועדים להגנה. סיווג יסודי חייב לכלול הפעלת פרוטוקול בדיקה בהתאם לתהליכי הבדיקה הבינ"ל (HBM, MM, CDM), כך שרגישותם לפריקה אלקטרוסטטית תקבע בהתאם למיקום בתהליך הייצור.

 - הגדרת הנזק וכמותו – נזקים כלכליים כתוצאה מנזקים המיוחסים ל-ESD מתבטאים באובדן זמן, אובדן קשר, אובדן מידע, מכות חשמל ופגיעה בעובדים, הפרעה למערכות הממוחשבות, נזק לציוד וכשל בחומרה. מחקר שנערך בחברת AT&T השווה בין שני אתרי יצור, שרק באחד בוצעה תוכנית ESD. הממצאים מראים בבירור חיסכון של 50% בעליות ההחזר והתיקון באתר שבו בוצעה התוכנית בהשוואה לאתר השני.

 - הגדרת האזורים המסוכנים – מעבר הרכיבים באזורים שאינם מוגנים מגביר פי כמה את הסכנה לפגיעה. יש להקפיד ולמפות את האזורים בהם מטופלים רכיבים רגישים ולמגן אותם בהתאם.

 - מחויבות ליישום יעיל – יעילותה של תוכנית לבקרת ESD מושתת על יסודיות בתכנון ודקדקנות ביישום. נזקי ESD אינם פשוטים לזיהוי או תיקון ולכן כל הגורמים במפעל חייבים בהקפדה על משמעת בכל האזורים הרלבנטיים החל ממחסן קליטת חומרי הגלם, דרך השינוע, הייצור, אחסנת התוצרת וכלה בניפוק ללקוח.

בנוסף כדאי להקפיד על כמה נושאים נוספים כולל: הדרכת עובדים, מינוי אחראי ESD, פיקוח על קיום נהלים, ביצוע סיקור, הצטיידות בציוד אנטיסטטי ומכשור מקצועי לבקרת ESD, שימוש בחומרי ניקוי אנטיסטטיים, מערכות יוניזציה ועוד.