יום חמישי, 18 בנובמבר 2010

כיצד נתגונן בצורה יעילה מנזקי הקרינה האלקטרומגנטית?

בעיתון גלובס התפרסמה השבוע כתבה מעניינת הסוקרת את נושא הקרינה ממכשירים חשמליים פולטי קרינה. הכתבת מציינת כי גם מי שגולש באינטרנט אלחוטי, מחמם מזון במיקרוגל, מפעיל את הטלוויזיה בשלט, משחק במשחקי טלוויזיה ומדבר בטלפון אלחוטי וסלולרי נחשף לקרינה. נזקי קרינה לא מייננת שכזו כוללים סרטן, כאבי ראש, בחילות ופגיעות נוירולוגיות.

בכתבה נחשפו חמישה סיכונים אפשריים הנובעים מהספקטרום האלקטרומגנטי:
  • טלפונים ניידים ואלחוטיים - משרד הבריאות המליץ לאחרונה לאמץ את עיקרון "הזהירות המונעת" תוך קביעה כי טלפונים אלחוטיים פולטים רמת קרינה דומה לזו של מכשירים סלולאריים.
  • מחשבים ואינטרנט אלחוטי – גם מחשבים, מחשבים ניידים וראטורים (נתבים) אלחוטיים פולטים קרינה. 
  • תנורי מיקרוגל – התנורים הללו מופעלים באמצעות טכנולוגית רדאר, כמו הטלפון סלולרי. המשרד לאיכות הסביבה קובע כי חשיפה לקרינת מיקרוגל ביתי עלולה לגרום לחימום הגוף, לכוויות בעור, ולקטרקט.
  • טלוויזיות וקונסולות משחק – המכשירים הללו מציגים סכנות בדמות חשמל מזוהם. מדובר למעשה בגלי קרינה ה"רוכבים" על תדר החשמל הרגיל, ואינם משויכים מבחינת התדר שלהם לא לגלי החשמל ולא לגלי הרדיו-מיקרוגל. בשנים האחרונות, מצטברות עדויות על השפעות מזיקות לבריאות של גלים אלו. 
  • מכשירים בטכנולוגיית הבית החכם – מכשירים כאלו, ואפילו כיריים חשמליות  ומקררים יוצרים שדה מגנטי חזק ומסוכן. בנוסף, מכשירי חשמל זוללי אנרגיה כמו קומקום חשמלי, מגהץ, פן ומכונות גילוח, יוצרים קרינה חשמלית גבוהה.
לדברי ברק פינארו, מנהל הפיתוח העסקי והמכירות הבינלאומיות של חברת K&K מקבוצת יעיל נוע, כל הסיכונים המצוינים בכתבה מוכחים והשפעתה הביולוגית המסוכנת של הקרינה ודאית ומבוססת. למרות שההשפעות הביולוגיות הוכחו במחקר, הרשויות משרכות רגליים וטרם הוחלט על נקיטת צעדים אקטיביים המגובים בחוק. סכנות אלו כוללות: חימום רקמות, שברים ב-DNA, יצירת מוטציות גנטיות, השפעה על מנגנוני התא ושינויים בחדירת סידן לתאים. קבוצות הסיכון הרגישות ביותר לקרינה זו הן ילדים ותינוקות, נשים בהריון, אנשים הסובלים ממחלות עצביות, מחלות לב, אלרגיות ובעלי מערכת חיסונית חלשה.

אנשים רבים לא מודעים לכך, שאחד הפתרונות היעילים ביותר למניעת נזקי הקרינה הוא שימש בפתרונות מתקדמים של טקסטיל טכנולוגי. כך למשל משווקים כיום בישראל אריגים בשם שילדון, המספקים הגנה מפני קרינה אלקטרו מגנטית בתדרים שונים. בדי השילדון מספקים הגנה של 80% עד-99.9% מקרינה בעוד שהמשתמש נהנה מנוחות שימוש ותחושה של בד רגיל.


אחד מיתרונותיו הבולטים של הטקסטיל הטכנולוגי הוא האפליקציות הרבות שלו. כך למשל הוא משמש לייצור וילונות הגנה, בגדי עבודה ומדים ייצוגיים, כובעים, ביגוד לתינוקות, כיסויי הגנה, חדרים מבודדים, קופסאות חסינות קרינה אלקטרו מגנטית ואפשרויות רבות נוספות.

כובע לפעוט לסינון קרינה סלולרית